fbpx
Broderi Planering är allt

Därför är planering allt

Ibland säger en bild mer än tusen ord. Detta broderi från The Folklore Company , sätter huvudet på spiken om vad detta inlägg handlar om.

För att just lyckas med sin innehållsstrategi och börja få ut relevant och fungerande content, måste du alltid börja med en plan. Den behöver inte vara så komplicerad, men det viktiga är att du har en plan. Då vet du vart du är påväg och när du har lyckats nå fram.

Lägger du tid på planeringen, så kortar du oftast ner din produktionstid rejält. Oavsett om du kommer producera ditt material själv, eller få hjälp av en byrå. Jag skulle säga att planering, borde vara 40% av tiden i ditt arbete med innehåll, utförande 40% och uppföljning 20%. Då brukar det flyta på bra.

Utgå från affärsplanen

Jag brukar alltid utgå företagets affärsplan, som jag sen bryter ner till olika teman. Därefter en inventering av befintligt innehåll.

– Oftast har du jättebra content, som bara behöver paketeras om för att bli relevant och intressant.

Kanske har du fina bilder, som kan berätta en ny historia. Bilder är så klart lysande content, en bra inspirationskälla för att hitta just din historia. Det är inte bara ett bra sätt att hitta din historia, det är även ett väldigt kostnadseffektivt sätt att få ut mer relevant innehåll. Utan att behöva börja från scratch.

Fyll dina teman med olika spännande relevanta vinklar. Än behöver det inte vara så genomarbetat, utan låt hellre idéerna flöda och bolla med dina kollegor. Därefter kan du välja ut de vinklar du tycker är bäst att börja med, jobba vidare med dessa. Glöm inte att se utifrån din kunds intressen! Varför ska de läsa detta, hur kan du fånga hennes intresse för att vilja ha mer av dig.

Behöver du hjälp att komma igång med ditt innehållsarbete? Tveka inte att höra av er till mig, så hjälper jag gärna till att stötta er. Maila mig på hanna.sofia.berns@hscreative.se

Vid besök till min sajt placerar vi cookies i alla webbläsare eller enheter för att se till att du får bästa möjliga upplevelsen oavsett kanal.