fbpx
Contentstrategi

Innehållsstrategin sätter ramarna för en framgångsrik digital närvaro

En genomarbetad och väl genomtänkt innehållsstrategi, utgör grunden till en bra digital närvaro. Den ska ge dig nycklarna, till att enkelt ta fram relevant innehåll. Som ska spridas i de kanaler, som ger bästa möjliga affärsnytta.

Innehållsstrategin är där du tar ut riktningen och sätter upp mål. Men även sätter din arbetsprocess, så du kan jobba systematiskt framåt. Det är nu du verkligen ska ta dig tiden att fundera igenom, vad som är relevant och värdefullt innehåll, för din målgrupp och hur du ska kunna nå dem.

Så vilka frågor ska en innehållsstrategi besvara?

Affärsnytta: Vad vill du åstadkomma med ditt innehåll?

Målgrupp: Vem talar du till?

Påverkan: Hur kan du påverka målgruppen? Varför ska de läsa just ditt innehåll? Det är den första frågan du ska ställa dig, innan det börjar spånas idéer. Försök att tänka dig in i din kunds situation. Och ställ dig frågan: kan innehållet förbättra/påverka din kunds vardag?

Typ av innehåll: Rörligt, artiklar, inlägg, stories? Inventera gärna redan här, troligen sitter du på fantastiskt material som bara behöver paketeras om.

Kanaler: I vilka kanaler är din målgrupp? Och när?

Tonalitet: Hur kan företagets tonalitet anpassas för de olika kanalerna?

Frekvens: Hur ofta ska du publicera i de olika kanalerna?

Sist men kanske en av de viktigaste punkterna!

Organisation: Vilka ska driva strategin vidare till handling i företaget? För hur ofta har vi inte sett fantastiska strategier, som inte är hämtade från verkligheten?! Och vad är egentligen en strategi utan utförande? – ja svaret på det är enkelt….pengar och tid i sjön.

Jag ser ofta hur företag går fel här, ofta med goda intentioner. Men man avsätter inte tid för planering, skapande och uppföljning. Eller att byrån som hjälpt företaget, inte har tagit hänsyn till organisationen.

Ett litet tips på vägen: För att inte glömma bort det där med uppföljning, som ofta ger dåligt samvete. Sätt upp en enkel veckorapport i Googles Datastudio, tänk på att rapporten ska vara så enkel och överskådlig, att den helst ska kunna läsas av någon som inte är lika insatt som du.

Behöver du coaching i hur du kan komma igång med din innehållsstrategi, kontakta gärna mig så gör vi det tillsammans.

Vid besök till min sajt placerar vi cookies i alla webbläsare eller enheter för att se till att du får bästa möjliga upplevelsen oavsett kanal.