fbpx
Aspire to inspire others

Var generös med din kunskap

Vi utsätts dagligen för mängder av reklambudskap, som vi inte bett om. Det har gjort att vi är mer kräsna och inte tar till oss reklamen på samma sätt som förr.

Därför behövs ett mer relevant innehåll, för att få vår uppmärksamhet. Och det är här content marketing kommer in i bilden. Att inte tvinga på läsaren produkter och erbjudanden, utan skapa innehåll av värde för mottagaren, som den vill ta del av och gärna vilja ha mer av. På så vis, skapar vi en mer långsiktig relation med läsaren. Och samtidigt ökar både vår trovärdighet och sannolikheten att de vill köpa våra produkter, och sprida vårt innehåll vidare.

Självklart är content marketing en form av marknadsföring. Där du som företag genom att skapa intressant, relevant och engagerande innehåll. Attraherar och bygger relationer med dina potentiella kunder. Innehållet kan publiceras i dina egna kanaler, vilket gör att du tydligt visar vem som är avsändaren och har full kontroll på det som publiceras. Eller annonseras, delas i andra relevanta kanaler.

Den stora skillnaden mellan traditionell marknadsföring och content marketing, är att du utgår enbart från din målgrupps behov. Istället för att trycka ut ditt erbjudande och berätta hur bra din produkt/tjänst är.

Ibland kan det vara svårt att inte vilja lägga in ett erbjudande, men tänk då på en extra gång. År det relevant för den som läser?. Och hur kan jag erbjuda det på ett respektfullt sätt?

Sökmotorerna älskar content marketing

När vi undrar över något idag så Googlar de flesta. Det gör att vi ofta lägger stor vikt vid att finnas med högt i sökresultaten. Och för att finnas med krävs det idag ett bra innehåll som svarar på sökarnas frågor. Förenklat kan man säga, att har du tagit reda på vad din målgrupp har för frågor och problem, och svarat på dem via din sajt. Då är sannolikheten högre att de hittar till dig via sökmotorerna. Google är väldigt mån om att leta upp den som svarar bäst på den som sökers frågor.

Bjud på din kunskap

Genom att vara den som står för svaren på alla sökfrågor, inom ditt område, så blir du experten. Att sedan fortsätta att vara generös och bidra med bra innehåll, kommer stärka företagets relation med läsaren ännu mer. Så var bjussig, det vinner du på i längden.

Content marketing är ett långsiktigt arbete som kräver tid, planering och tålamod, för att det ska bli bra. Men i dagens digitala värld är det ett måste för de som vill nå genom bruset.

TIPS!

Gör en ordentlig sökordsanalys om du ska skapa nytt innehåll. Inte bara på din sajt, utan på din bransch. Vad är det kunderna vill veta, hur ställer de frågorna när de googlar. Då är det mycket enklare att sen skriva och producera, relevant innehåll som i långa loppet, genererar nya och nöjdare kunder.

Enkelt förklarat, använder du fel ord, eller svarar på fel frågor på din sajt. Alltså ord eller frågor som ingen söker på, så kan du gå miste om ett stort antal potentiella kunder.

Om du har frågor eller funderingar så får du gärna maila mig hanna.sofia.berns@hscreative.se

Vid besök till min sajt placerar vi cookies i alla webbläsare eller enheter för att se till att du får bästa möjliga upplevelsen oavsett kanal.